LAUREAAT GOED VOOR DRUK 2011


JURY: Sabien Clement, Chris Bulcaen, Jen de Groeve, Koen Sels, Klaas Verplancke

JURYVERLAG:
Goed voor Druk, de illustratorenwedstrijd van De Leeswelp en de Vlaamse Illustratoren Club is aan zijn tweede editie toe. Jonge, getalenteerde tekenaars met carrièreplannen in de jeugdliteratuur het forum geven, is de bedoeling van deze wedstrijd. Voor de bekroning van 2011 werd het werk van 17 jonge teke- naars beoordeeld door een professionele jury van illustratoren, redacteurs en recensenten.

Vanessa Verstappen is in 2010 met verve gedebuteerd en haar werk presenteert zich krachtig in al
zijn soberheid en zijn opvallende technische kwaliteit. Verstappen durft een grote eenvoud aan, haar houtsneden zijn enigszins klassiek te noemen. Dat brengt een grote herkenbaarheid mee, en hier en daar wellicht een déjà vu, maar ze behouden wel een overtuigende eigenheid. Haar werk is inventief en gevarieerd, en toont ook een zekere speelsheid wat, vanwege de houtsnedetechniek, lang niet vanzelf- sprekend is. Haar grote professionaliteit en intense werkkracht zijn troeven die indruk maken.

SPREAD De Leeswelp
n.a.v. illustratiewedstrijd “Goed Voor Druk”


SPREAD De Leeswelp
n.a.v. illustratiewedstrijd “Goed Voor Druk”


DE BOEKENPLUIM 2011


JURY:
Els Michielsen (voorzitter, Stichting Lezen) Marie Boseret (boekhandel De Kleine Prins) Brecht Evens (striptekenaar)
Albert Pepermans (Sint-Lucas Gent)

Eric Van Thillo (recensent Pluizuit)

JURYVERSLAG DE BOEKENPLUIM:
Een tweede bekroning gaat naar een absurd, modern sprookje waarin een koning, een prins en een prinses in een magisch land vol kabouters, feeën en draken op zoek gaan naar een geneesmiddel voor de koningin, die op sterven ligt. Met zeer krachtige, expressieve beelden die – ondanks de strakke houtsnijtechniek – speels en vloeiend blijven, zet de illustrator het verhaal kracht bij. Ze slaagt er bijzonder goed in de overdaad aan tekst in gebalde, symbolische beelden te vatten zonder zwaar op de hand te worden. De verhoudingen tussen de personages weet ze perfect te verbeelden: geliefden vloeien in elkaar over, vergroeien met elkaar. Jaloezie en vijandigheid krijgen uitdrukking in ogenschijnlijk brute, maar slim gekozen taferelen.

Een extra spreekwoordelijke pluim geeft de jury aan de vormgever, die zorgt voor een geslaagde relatie tussen tekst en beeld en kiest voor de kracht van rood en zwart. Opvallend zijn de schutbladen die elk nieuw deel aankondigen en de houtstructuur op de omslag. Het boek in zijn geheel is dan ook een streling voor het oog.

Een tweede Boekenpluim gaat naar illustrator Vanessa Verstappen voor het boek Armandus de Zoveelste, een theatertekst van Dimitri Leue, vormgegeven door Kris Demey (Lannoo).

DE ZILVEREN PENSEEL 2011


DE PENSEELJURY 2011:
Wim Pijbes (voorzitter) Karen Bertrams
Irma Boom
Jolanda Klaassen Clementine Vrooland.

JURYRAPPORT DE PENSELEN:
Armandus de Zoveelste is een koning die treurt. Zijn lieftallige vrouw ligt, ogenschijnlijk, op haar ster ed en zijn zoon wil geen koning worden. Aan al dat grotemensenleed lijkt geen eind te komen. Je zou vurig hopen op een wonder… En dat gebeurt. De Vlaming Dimitri Leue schreef dit verhaal eerst als toneelstuk waarin het wonder, in de vorm van een kaboutertje met toverkracht, een nieuw maar al bijna klassiek sprookje opleverde. Na het succes in het theater kwam het boek. Daarin debuteert de jonge Vlaamse illustratrice Vanessa Verstappen, zonder pen of papier, maar met lindehout, gutsen en drukinkt. Zestig grote en kleine prenten drukte ze, in rood en donkerbruin, waarin de liefde van de koning voor zijn koningin bijna tastbaar
is. Ook de kwaadaardigheid van de heks en haar zevenkoppige draak spatten van het papier. De Escher-achtige ‘puzzelprenten’ van prinsessen, kabouters en ridders zijn prikkelend, stoer en geestig.
Onwillekeurig denkend aan Gepetto’s Pinocchio zag de Penseeljury hoezeer een wereld geschapen uit hout bezield kan raken. Dat er nog maar veel sprookjes uit deze vlijmscherpe gutsen mogen voortkomen.