TENTOONSTELLING IN PASSA PORTA: HOUTSNEDES VANESSA VERSTAPPEN


Vanessa Verstappen debuteerde in 2010 als illustrator met Armandus de Zoveelste van Dimitri Leue. In Passa Porta toont ze de originele snedes in lindenhout, in combinatie met de papieren druk. Door de houtblokken zelf een plek te geven in de expositie, wil Verstappen aantonen dat deze klassieke, ‘trage’ techniek nog steeds bijzonder actueel is en dat je er tijdloze beelden mee kan maken.

Vanessa Verstappen kaapte met haar debuut meteen twee prijzen weg: ze won een Boekenpluim en was laureate van ‘Goed voor druk 2011’. In het juryrapport van de Boekenpluim werd haar eigenzinnige stijl gelauwerd: ‘Met zeer krachtige, expressieve beelden die – ondanks de strakke houtsnijtechniek – speels en vloeiend blijven, zet de illustrator het verhaal kracht bij. (…). De verhoudingen tussen de personages weet ze perfect te ver- beelden: geliefden vloeien in elkaar over, vergroeien met elkaar. Jaloezie en vijandigheid krijgen uitdrukking in ogenschijnlijk brute, maar slim gekozen taferelen.’

TENTOONSTELLING IN VILLA VERBEELDING: UIT HET GOEDE HOUT. DE HOUTSNEDE IN PRENTENBOEKEN


van 3 februari 2019 tot 8 juni 2019

Een atelier bezaaid met houtkrullen, vingers vol inkt en de warme geur van hout. De eeuwenoude techniek van houtsnede is weer helemaal in. Hoe gebruiken illustratoren van nu houtsnedes in hun prentenboeken? Dat ontdekte je in deze tentoonstelling die originele houtsnedes combineerde van gevestigde waarden Luk Duflou en Isabelle Vandenabeele met werk van opkomende talenten Merlijne Marell en Vanessa Verstappen.

Je liet je meevoeren naar een sprookjesachtige wereld door de gedetailleerde houtsnedes in zachte kleuren van Luk Duflou. Met krachtige, expressieve houtsnedes creëert Isabelle Vandenabeele een indringende sfeer. Merlijne Marell combineert houtsnede met lino en zeefdruk tot verrassend werk in bijtende of strelende kleuren. Van Vanessa Verstappen was er werk te zien voor het prentenboek Wolinoti. Het Houten Kind, met tekst van Dimitri Leue (publicatie eind januari 2019).

Je keek je ogen uit in een kamervullende installatie met houten planken van Isabelle Vandenabeele.
Je zag de toverlamp van Aladdin uit het werk van Luk Duflou en je keek mee in het schetsboek van Merlijne Marell. Overal in deze tentoonstelling zag je schetsen, proefdrukken, werkmaterialen en interessante voorwerpen. Een filmpje toonde stap voor stap hoe je een houtsnede maakt. Je kwam meer te weten over de techniek en je stak zelf de handen uit de mouwen: je kon ‘frotteren’ met allerlei texturen in de traditie van Max Ernst.